Ainakin 6 syytä miksi kahvi on terveysjuoma

Tiesitkö nämä faktat kahvista ja miksi kahvia saakin juoda ja sitä voisi jopa pitää suositeltavanakin useimmille meistä. Pienestä pitäen olen kahvia juonut, ensin mummolassa sokerin ja kerman kanssa ja nykyään ihan mustana ilman makeutuksia tai laimennuksia. Suomalaiset ovat kahvin suurkuluttajia, mikä ei välttämättä ole ollenkaan huono asia, vaikka aina kuulee ihmisten puhuvan siitä kuinka pitäisi vähentää kahvin juontia. Miksi sitä pitäisi vähentää? Kahvi on monille nautintoaine, mutta tekeekö se siitä epäterveellistä, ei todellakaan. Olen koonnut syitä miksi kahvista saa nauttia ihan luvan kanssa, ilman huonoa omaatuntoa. Kahvi on luonnontuote, joka sisältää suuren määrän erilaisia kemiallisia aineita, joiden vaikutuksia tutkitaan koko ajan. Tunnetuin on kofeiini, mutta kofeiini itsessään ei ole yksin syyllinen kahvin terveellisyyteen, vaan useat terveysvaikutukset ilmenevät myös kofeiinittomassa kahvissa.

  1. Tyypin 2 diabetes, on yleistyvä elintapasairaus, jonka ehkäisemiseksi on useita keinoja, kuten liikunnan lisääminen, painonpudotus (mikäli ylipainoa) ja ruokailu- ja juomatottumuksien muutokset. Viime aikoina useissa väestötutkimuksissa on saatu tuloksia, joiden perusteella kahvin juonti vähentää riskiä sairastua tyypi 2 diabetekseen, jopa niinkin suuressa määrin että 1 kupillinen päivässä vähentäisi riskiä 7 %. Suomalaiset nauttivat kahvia keskimäärin noin 5 kuppia päivässä, joten riski sairastua pienenisi jopa 35 %, mikä on jo huomatta määrä.
  2. Kahvi on hyväksi maksalle. Säännöllinen kahvin juonti pienentää maksakirroosin ja maksasyövän esiintyvyyttä. Kahvi toimii erityisesti alkoholin aiheuttamien maksavaurioiden kohdalla vastalääkkeenä. Kahvin nauttiminen pienentää maksasta erittyvän GT-entsyymin pitoisuutta, alkoholi puolestaan suurentaa tätä pitoisuutta. Kahvi ei kuitenkaan yksistään riitä suojaamaan alkoholin haitoilta, joten vaikka kahvilla on alkoholin aiheuttamien maksavaurioiden osalta suojaavaa vaikutusta on kuitenkin parempi vähentää alkoholin kulutusta, kuin luottaa siihen että kahvi suojaa maksaa.
  3. Kahvi parantaa lähimuistia ja vähentää riskiä sairastua dementiaan säännöllisesti nautittuna. On myös tutkittu kahvin juomisen pienentävän parkinsonin taudin ilmenevyyttä, sillä kahvin sisältämä kofeiini saa aivojen kemikaaleista mm. dopamiinin kiertämään vapaammin. Parkinsonin taudissa aivojen dopamiinia tuottavia soluja tuhoutuu, joten kofeiini vaikuttaa oireita lieventävästi.
  4. Kahvin sisältämä kofeiini piristää ja parantaa suorituskykyä sekä auttaa keskittymään. Erityisen voimakkaasti vaikutus ilmenee silloin kun väsynyt henkilö nauttii kahvia, esimerkiksi vuorotyöläinen. Kofeiini tukkii aivoissa olevia reseptoreja, jotka auttavat nukahtamaan. Kofeiini vilkastuttaa aivotoimintaa saaden siellä sijaitsevat piristävät kemikaalit kiertämään vapaammin. Kofeiini myös lisää serotoniin määrää aivoissa. Alhainen serotoniinin määrä yhdistetään masennukseen, joten kahvi saattaa vaikuttaa myös masennusta ehkäisevänä juomana.
  5. Kofeiini vaikuttaa myönteisesti liikuntasuorituksiin. Kofeiini lisää adrenaliinin eritystä, joka lisää verenkiertoa työskenteleville lihaksille, laajentaa keuhkoputkia ja lisää keuhkojen hengityskapasiteettia. Kofeiinin hyötyä urheilusuorituksiin on tutkittu paljon ja näyttäisi siltä, että suurin hyöty saadaan yli 60 sekuntia kestävissä suorituksissa, jopa 2 tuntia kestäviin suorituksiin.  Se parantaa reaktiokykyä ja tarkkaavaisuutta ja vähentää väsymyksen tunnetta kovatehoisen liikunnan aikana. Kofeiinin myönteiset vaikutukset liikuntasuorituksiin näkyvät kuitenkin parhaiten henkilöillä, jotka eivät säännöllisesti nauti kofeiinipitoisia tuotteita. Voimaharjoittelun tehoaineena kofeiinin vaikutukset eivät ole vielä vakuuttaneet tutkijoita, joten ei voida varmuudella sanoa onko siitä hyötyä.
  6. Kofeiini polttaa rasvaa ihonalaisista rasvakerroksista ja lisää urheilusuoritukseen vaadittavia energiavarastoja.Näin ollen se todennäköisesti säästää rasvatonta kudosta ja voi olla apuna painonpudotuksessa, varsinkin kun siihen on yhdistetty liikuntaa. Mustana juotu kahvi on hyvin vähäenerginen juoma, mikäli siihen ei ole lisätty energiapitoista makeutusta.

Kahvin nauttiminen ei siis ole huono asia, vaan sillä on useita terveydelle positiivisia vaikutuksia. Kohtuus on kuitenkin hyvä muistaa ja liiallisella kahvin juonnilla voi olla myös haittavaikutuksia. Haittavaikutukset ovat ohimeneviä, lähinnä kofeiinin liikakäytöstä johtuvia. Kofeiini nostattaa väliaikaisesti (2-3 tuntia) hiukan verenpaineita, mutta tällä ei ole pysyväisvaikutuksia. Liikaa nautittuna hetkelliset sydämentykytykset ja hermostuneisuus ovat mahdollisia erityisesti kofeiiniherkillä ihmisillä ja lapsilla, minkä vuoksi kahvinjuontia ei suositella aloitettavaksi kovinkaan nuorena. Kahvia käytetään usein piristävän vaikutuksensa vuoksi, joten sitä ei kannata nauttia ennen nukkumaan menoa, jotta yöunet eivät vaarantuisi. Eniten haittaa kofeiinista on henkilöille, joilla on ennestään vatsan ärsytysoireita,  sillä kofeiini lisää mahahapon ärsytystä ja voi näin ollen lisätä vatsan oireilua.

Kaiken kaikkiaan hyödyt ainakin minusta vaikuttavat suuremmilta kuin haitat, joten eiköhän lähdetä laittamaan KAFFEET TIPPUMAA!

Matkalla elämäntapamuutokseen

Nälässä ei voi elää, tämän olen kokeillut monta kertaa. Kiukuttaa, väsyttää, voimaton olo ja ajatuksissa pyörii vain ruoka, useimmiten vielä rasvaiset hampurilaiset, […]

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *